نحوه طراحی سایت فروشگاهی از 0 تا 100

0
(0)
راهنمای مطالعه

تعداد زیادی از افراد ایده های متنوعی برای طراحی سایت فروشگاهی خودشون دارن اما نمیدونن باید از کجا شروع کنن یا اصلا چجوری میشه از صفر طراحی سایت فروشگاهی رو انجام داد. تا همین چند وقت اخیر مردم بر این باور بودند که تنها پیج اینستاگرام برای فروش محصولاتشون کافیه تا اینکه تعدادی فروش از طری یاست فروشگاهی و تجربه کردند و این شیوه ی فروش هم روی کار اومد. حتما براتون سوال شده که چرا؟ چون که دیگه نیاز نیست نگران آپدیت‌های پلتفرم‌ها، فراموشی رمز عبور، فاکتورهای جعلی و بسته‌شدن اینستاگرام و تلگرام باشید!

رایلینک اینجاس تا این مشکل رو برای شما برطرف کنه.

تصمیم گرفتیم صفر تا صد ساخت سایت فروشگاهی را به زبان ساده با شما در میان بگذاریم تا بیشتر از این، از رقبا عقب نمانید، اما طراحی یک سایت فروشگاهی به صورت حرفه‌ای نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، انتخاب ابزار مناسب، و اجرای درست مراحل فنی و بصری است. برای اطلاعات بیشتر ادامه ی مطلب رو مطالعه کنید.

مراحل طراحی سایت فروشگاهی

اولین کاری که باید برای ساخت سایت فروشگاه اینترنتی انجام دهید، این است که هدف خود را از ساخت این فروشگاه تعیین کنید و متناسب با این هدف، سایر فعالیت های لازم برای ساخت سایت فروشگاهی را انجام دهید.

مرحله بعدی ساختن سایت فروشگاهی نحوه خرید سایت این است که پلن و نقشه ای که برای طراحی سایتتان دارید را پیاده کنید و حتی المقدور بر روی کاغذ، نکات لازم را برای آن بنویسید.

سایت فروشگاهی

مرحله ی اول ( برنامه ریزی و تحلیل نیاز ها )

در ابتدا شما باید نوع محصولاتتون رو مشخص کنید به طور مثال محصول شما فیزیکیه یا آنلاینه؟ بعد از مشخص شدن نوع محصول میرسیم به مرحله ی اینکه ببینیم چه کسانی مخاطب محصول ما هستند و آنالیز کنیم. برام گام بعدی شما باید رقبای خودتون رو بشناسید تا بدونید با چه کسانی طرف هستید یا شیوه ی کار رقبا به چه صورتی هست.

و برای مرحله ی آخر نیاز هست که امکانات مورد نیازتون رو هم لیست کنید که میتونه شامل: سبد خرید، جستجو، فیلتر، پرداخت آنلاین، پنل کاربری، بررسی محصولات، تخفیف‌ها و غیره باشه.

 علاوه بر هدف اصلی طراحی سایت فروشگاهی، شما اهداف دیگری مانند نحوه ارائه محصولات و خدمات باکیفیت به مشتریان، افزایش فروش، ایجاد تجربه کاربری مناسب و یا ارتقای نام و شهرت برند را نیز داربد.

سایت فروشگاهی

مرحله ی دوم ( انتخاب پلتفرم مورد نظر)

بعد از اینکه اهداف و نیازمندی‌ها را مشخص و در مورد روند بازار و رقبا در حوزه کاری خود تحقیق کردید. نوبت به طراحی وب‌سایت می‌رسد. در این مرحله از ساخت سایت فروشگاهی باتوجه‌به بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید و نیازمندی‌هایتان باید راه‌ اندازی سایت را شروع کنید.

شما برای راه اندازی سایت فروشگاهی تون دوراه پیش رو دارید، یا میبایست از از سیستم مدیریت محتوای (CMS) آماده‌ای مانند وردپرس یا شاپیفای استفاده کنید و یا از یک برنامه نویس بخواهید تا سایتتان را به صورت کامل کدنویسی کند.

مرحله ی سوم ( خرید دامنه و هاست مناسب )

دامنه در اصل همان آدرس سایت شماست، که اگر برند یا شرکتی دارید بهتر است اسم دامنه تون همون اسم برند یا شرکتتون باشه که مخاطب ساده تر بتونه سایت شمارو پیدا کنه. در واقع، اگر سایت را یک ساختمان در اینترنت در نظر بگیریم، دامنه، آدرسی است که از طریق آن، دیگران می‌توانند این ساختمان را پیدا کنند. انتخاب نام دامنه مهم ترین اصل در موفقیت یا عدم موفقیت شما دارد.

برای خرید و ثبت دامنه حتما به نکات زیر توجه کنید و حدالامکان رعایت شود:

  1. بهتر است در انتخاب نام دامنه از اعداد استفاده نشود.
  2. از علائم نگارشی مثل خط فاصله، ویرگول، نقطه و چیز هایه دیگر استفاده نکنید.
  3. نام دامنه ی شما اگر کوتاه و روان باشد بهتر در حافظه مخاطبان میماند.
  4. و در آخر نام انتخابی باید کاملا با کسب و کار یا برند شما همخوانی داشته باشد.

اما ممکن است نامی که شما انتخاب میکنید قبلا انتخاب شده باشد، در اینصورت فقط کافیست تغییرات جزئی مانند یک پسوند یا پیشوند را اضافه کنید کلماتی مانند shop ،store ،online و موارد مشابه اسم مورد نظر خود را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب دامنه میرسیم به بخش پسوند دامنه، هر دامنه ای از دو بخش اصلی نام و پسوند تشکیل شده که درست انتخاب کردن هردو اهمیت زیادی دارد.

سایت فروشگاهی

همۀ ما پسوند com.  را می‌شناسیم. یک پسوند جهانی که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها در دنیای اینترنت است. پسوند ir. که مختص کشورمان ایران است. این پسوند به‌خاطر تحریم‌ها دردسرهایی هم دارد؛ مثلاً نمی‌توانید از تبلیغات در گوگل بهره ببرید.

هشدار: تحت هیچ شرایطی از پسوند کشورهای دیگر مثل uk. و us. استفاده نکنید.

برای ثبت دامنه‌های ir. باید به سایت nic.ir بروید و فرایند را مطابق دستورالعمل همان سایت پیش ببرید. اگر هم می‌خواهید دامنه‌هایی با پسوند بین‌المللی ثبت کنید، می‌توانید از خدمات شرکت‌هایی مثل ایران‌سرور بهره ببرید.

بعد از انتخاب نام دامنه، باید هاست سایت خود را انتخاب کنید.

برای بالا آوردن یک سایت علاوه بردامنه شما به یک فضایی نیاز دارید که اطلاعات سایت شما در آن ذخیره و نگهداری شوند، اصطلاحا به این فضا هاست گفته میشود. هاست به یک حساب کاربری با منابع مشخص (حجم، CPU و Ram) است که وظیفۀ نگهداری از تمام محتواها و کدهای سایت شما را بر دوش دارد.

یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی سایت فروشگاهی و هر نوع سایت دیگری، انتخاب درست هاست است همچنین انتخاب هاست باکیفیت تاثیر زیادی در عملکرد و سرعت کسب و کارتان دارد. حالا وقت آن است که با انواع هاست آشنا شوید:

1. هاست اشتراکی

هاست اشتراکی به این صورت است که چندین کاربر، منابع سرور از جمله حافظه، قدرت پردازش و فضای ذخیره‌سازی سرور را به صورت اشتراکی استفاده می‌کنند.

به دلیل سادگی و مقرون به صرفه بودن، هاست اشتراکی یک راه‌حل عالی برای مشاغل کوچک و وبسایت‌های شخصی است که نیازی به سرویس‌های پیشرفته یا پهنای باند بیشتر ندارند. از این رو، هاست اشتراکی یک انتخاب عالی برای وبسایت‌های تازه تاسیس، ثبت سایت و کسب‌وکارهای کوچک است که به هاست مقرون به صرفه نیاز دارند. برای شروع کار پیشنهاد میشود.

سایت فروشگاهی

2. هاست مجازی (VPS)

معنی این سرور مجازی این است که سرور مجازی بخشی از یک سرور کامل است. سرور را با سیستم‌های مجازی‌ساز به سرور‌های مجازی تقسیم‌ می‌کنند و هر کاربر برای ثبت سایت، یک سرویس سرور مجازی خارجی یا سرور مجازی ایران تهیه می‌کند و منابع اختصاصی خودش را دارد.

میزبانی وب VPS یک گزینه عالی برای سایت‌های با ترافیک متوسط، فروشگاه‌های تجارت الکترونیک (eCommerce) و وبلاگ‌های بزرگ با تعداد بازدیدکنندگان در حال رشد است. امکان انجام هرکاری، بدون تأثیرگذاشتن روی سایت دیگر همسایه‌ها وجود دارد؛ چون فضاها کاملاً ایزوله هستند و بر دیگری هیچ تأثیری نمی‌گذارند.

همچنین، هزینۀ هاست مجازی گرچه بیشتر از هاست اشتراکی است، اما در مقایسه با هاست اختصاصی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. از طرفی هم منابع بیشتری در اختیار دارید!

سایت فروشگاهی

3. هاست اختصاصی

برعکس هاست اشتراکی، هاست اختصاصی فقط و فقط در اختیار یک سایت یا شخص قرار دارد. تمام منابع سرور با تمام قوا، آمادۀ خدمت‌رسانی به همان سایت است. امنیت بالا، سرعت زیاد و پنهای باند اختصاصی از مزایای داشتن چنین هاستی است. البته در نظر داشته باشید که هزینه‌های مربوط به هاست اختصاصی، بسیار بیشتر از نوع اشتراکی است.

سرور اختصاصی برای هر وبسایت یک سرور فیزیکی تعیین می‌کند. از طریق کنترل پنل سرور می‌توانید تنظیمات سرور اختصاصی را تغییر دهید و به اصطلاح سرور را کانفیگ کنید، سیستم عامل و نرم‌افزار مورد نظر خود را انتخاب کنید و کل محیط سرور را مطابق با نیاز خود شخصی‌سازی کنید.

سایت فروشگاهی

4. هاست ابری

در هاست ابری، از چندین سرور مجازی برای میزبانی سایت‌ها استفاده می‌شود. بنابراین، اگر ترافیک یکی از سرورها افزایش یابد و یا مشکل دیگری برای یکی از سرورها پیش آید، بقیه سرورها وبسایت‌های سرور آسیب دیده را در اختیار خواهند گرفت و مشکلی پیش نخواهد آمد.

در چنین شرایطی، تنها به اندازۀ نیازی که دارید پول منابع را می‌دهید. فرضاً، اگر بعداً نیاز شد مقدار RAM سرور را افزایش دهید، این امکان برایتان فراهم خواهد بود.

سایت فروشگاهی

مرحله ی چهارم ( اتصال هاست به دامنه سایت )

اگر هاست و دامنه را از یک شرکت تهیه کرده باشید، قاعدتاً کار اتصال هم توسط آن‌ها انجام خواهد شد؛ اما اگر به هر دلیلی قرار بود خودتان فرایند اتصال را پیش ببرید، باید بدانید چگونگی انجام آن، بسته به فاکتورهای گوناگونی متفاوت است.

به‌طور کلی، شما برای اتصال هاست به دامنه به NS (مخفف Name Server) نیاز دارید. توضیح اینکه NS چیست و به چه دردی می‌خورد، واقعاً از حوصلهٔ این مقاله خارج است و شاید باعث شود حتی قید طراحی سایت را هم بزنید.

فقط کافی است NS هایی را که ایمیل شده‌اند، کپی کنید. پس از آن، در بخش مدیریت دامنه – در جایی که آن را خریده‌اید – به بخش مدیریت DNS بروید و تمام NS ها را وارد کنید.

سایت فروشگاهی

در سی‌پنل، ابتدا به بخش Domains و سپس Addon Domains بروید. در مرحلهٔ بعدی، نام دامنه و تنظیمات DNS را انجام دهید. در دایرکت ادمین هم ابتدا باید به Domain Setup بروید و سپس روی Add Another Domain کلیک کنید.

این کارها به نسبت زمان بر و مشکل هستند پس بهتر است که دامنه . هست را از یک شرکت تهیه فرمایید که دیگه نیازی به متصل کردن نداشته باشن شما میتونید ابتدا در سایت NIC.IR ثبت نام کرده و سپس از سایت PARS PAK دامنه و هاست خود را خریداری کنید.

سایت فروشگاهی

مرحله ی پنجم ( انتخاب قالب و سفارشی سازی )

انتخاب قالب، درست مثل دکورزدن مغازه است. در تمام فرایند طراحی، باید خریدار را در نظر داشته باشید. فراموش نکنید که سایت باید کاربرپسند باشد. از قالبی استفاده کنید که ساده و تمیز باشد و همچنین فضای خالی، به میزان کافی داشته باشد. دیگر هیچکس طرح‌های خیلی شلوغ را نمی‌پسندد.

در حین ساخت سایت فروشگاه اینترنتی، یادتون باشه که سایت شما حتماً باید موبایل‌فرندلی باشه! یعنی باید از قالبی استفاده شود که در گوشی‌های موبایل هم ابعاد و اندازه‌ای درستی داشته باشه.

بیایید قدم به قدم و ساده جلو بریم. وقتی می‌خوای یک سایت طراحی کنی، یکی از اولین انتخاب‌ها اینه که چه قالبی (template) برای اون استفاده کنی. قالب در واقع مثل اسکلت یا ظاهر اولیه‌ی سایتت هست.

یه قالب مجموعه ای از چند فایل آماده است که شامل طرح گرافیکی مثل: رنگ، فونت، چیدمان و غیره است. همچنین شامل صفحات اصلی مثل صفحه ی اصلی اول، صفحه ی تماس با ما، صفحه ی محصولات، درباره ما و … به علاوه حتما باید استایل و ریسپانسیو باشه یعنی توی گوشی و کامپیوتر درست نمایش داده بشه.

🧩 چه نوع قالب‌هایی داریم؟

  1. قالب آماده HTML
    • فقط طراحی ظاهر سایت هست، باید خودت یا برنامه‌نویس بک‌اند اضافه کنه.
    • سریع و سبک
    • برای طراح‌های حرفه‌ای یا پروژه‌های ساده
  2. قالب وردپرس
    • سایت با سیستم مدیریت محتوا (CMS)
    • بدون کدنویسی می‌تونی محتوای سایت رو تغییر بدی
    • مناسب برای وبلاگ، فروشگاه، شرکتی و…
  1. قالب فروشگاهی (مثل ووکامرس یا Shopify)
    • برای فروشگاه‌های آنلاین ساخته شده
    • امکاناتی مثل سبد خرید، پرداخت، فیلتر محصولات
  2. قالب مخصوص سایت‌سازها (مثل Wix، Webflow یا Elementor)
    • کشیدن و رها کردن (drag & drop)
    • نیاز به برنامه‌نویسی نداره
    • مناسب برای افرادی که طراحی بلد نیستن

✅ پیشنهاد من برای شروع:

  • اگه تازه‌کاری: از قالب‌های وردپرس رایگان یا سایت‌سازهایی مثل Wix یا Webflow شروع کن.
  • اگه برنامه‌نویس داری یا خودت بلدی: قالب HTML سبک و مینیمال بردار و خودت توسعه بده.
  • اگه فروشگاه داری: از قالب‌های ووکامرس (در وردپرس) یا Shopify استفاده کن.

مرحله ی ششم ( نصب افزونه ها )

انتخاب افزونه‌های ضروری یکی از مراحل طراحی سایت فروشگاهی است. برای ساخت یک سایت فروشگاهی افزونه ووکامرس ضروری‌ترین افزونه است که به صورت پیش فرض روی قالب‌های ووکامرسی نصب است. برای طراحی سایت فروشگاهی حرفه‌ای به انواع افزونه نیاز دارید.

چندتا از افزونه های مورد نیاز شامل: افزونه ی افزایش سرعت راکت، افزونه ی فارسی ساز WooCommerce Persianٍ، افزونه ی صفحه ساز Elementor، افزونه ی درگاه پرداخت زرین پال، افزونه ی سئوی سایت Rank Math، و افزونه های کاربردی دیگر.

مرحله ی هفتم ( اضافه کردن محصولات و محتوا )

وجه تمایز یک سایت فروشگاهی با دیگر سایت‌ها، محصولاتی است که روی آن قرار دارند. موفقیت یک سایت فروشگاهی فقط به طراحی ظاهری نیست، بلکه نحوه اضافه کردن محصولات و محتوا نقش بسیار مهمی در فروش و جذب مشتری داره. بیا ساده، کاربردی و مرحله‌به‌مرحله نکات و بهت بگم:

  1. عنوان محصول باید واضح و دقیق باشد یعنی نه خیلی کوتاه و نه خیلی هم بلند همچنین میتوانید محصول رو با جزئیات بنویسید به طور مثال کتونی مردانه نایکی مدل Air Zoom
  2. توضیحات محصول رو به صورت حرفه ای بنویس از زبان ساده و روان استفاده کن مزایایه استفاده از محصول رو هم یادت نره فقط ویژگی هاشو ننویسی! به سوالاتی که ممکنه تو ذهن مشتری بیاد فکر کن و جوابشون و بنویس.
  3. سعی کن عکس های با کیفیت و متنوع استفاده کنی مثلا عکس محصولت از هر زاویه ای رو قرار بده که برای مشتری ابهام ایجاد نشه.
  4. برای راحتی کار مشتری بسته به اجناسی که ارائه می‌کنید، آن‌ها را با دسته‌بندی‌های گوناگون از یکدیگر متمایز کنید. همچنین برای پیدا‌کردن راحت آن‌ها، فیلترهای مختلفی مثل رنگ، سایز، برند و… را هم برای جست‌وجو ارائه کنید.
  5. قیمت گذاری باید به صورت شفاف و واضح باشه یعنی آیا این قیمتی که درج شده قیمت نهایی با مالیاته یا بدون مالیات؟ یا اگه تخفیفی داره حتما واضح درج بشه.
  6. نکتۀ بسیار مهم دیگر، گذاشتن دکمۀ CTA در تمام صفحات محصول است. مشتری باید بلافاصله پس از تصمیم‌گیری، امکان خرید داشته باشد. بعد از واردکردن محصولات در سایت، باید سازوکار ساده‌ای برای تکمیل فرایند خرید تعریف کنید.

مرحله ی هشتم ( حفاظت از اطلاعات سایت فروشگاهی )

امنیت و حفاظت اطلاعات یکی از گام‌های راه اندازی سایت فروشگاهی است. در واقع امنیت سایت فروشگاهی نسبت به سایر سایت‌ها اهمیت بیشتری دارد زیرا اطلاعات حساس مشتریان، اطلاعات مالی و سایر اطلاعات مربوط به کسب‌وکار باید به‌دقت محافظت شوند تا از دسترسی غیرمجاز جلوگیری شود.

در وردپرس انتخاب یک افزونه امنیتی مثل آیتمز سکیوریتی یا وردفنس ضروری است تا با اسکن بدافزارها، جلوگیری از ورودهای مشکوک، مسدودسازی آی پی های مشکوک و احراز هویت دو مرحله‌ای به محض نصب سایت شما را ایمن کند.

به‌منظور تأمین امنیت و حفاظت از اطلاعات سایت، قالب و افزونه‌های وب‌سایت به‌روز نگه داشته شوند و از سایت به طور مداوم بک‌آپ بگیرید تا در صورت مواجه با حملات سایبری یا رخدادهای ناخواسته، اطلاعات به‌سرعت بازیابی و سیستم به حالت عادی بازگردانده شوند.

سایت فروشگاهی

مرحله ی نهم ( خدمات پس از فروش و پشتیبانی )

پشتیبانی و خدمات پس از فروش یکی از عوامل اساسی در موفقیت فروشگاه‌های آنلاین است. این خدمات شامل ارائه راهنمایی‌های فنی، پاسخگویی به سؤالات مشتریان، رفع مشکلات فنی، و پشتیبانی در مورداستفاده از محصولات و خدمات ارائه شده توسط فروشگاه است.

ارتباط مستمر و دوسویه با مشتریان از طریق ایمیل، تلفن، چت آنلاین یا پلتفرم‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی در این بخش دارد. هدف اصلی از ارائه خدمات پس از فروش، اطمینان از رضایت مشتریان و حفظ ارتباطات مثبت با آن‌ها است. به‌طورکلی، پشتیبانی و خدمات پس از فروش که به‌صورت سریع، دقیق و مؤثر ارائه شود، اعتماد مشتریان را به برند تقویت می‌کند و به بهبود تجربه خرید آن‌ها کمک می‌کند.

مرحله ی دهم و آخر ( بازاریابی و تبلیغات )

استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پتانسیل بالای آن‌ها است. از کپی‌ها و عکس‌هایی استفاده کنید که ارزش برندتان را به‌خوبی منتقل و بازدیدکنندگان را به استفاده از فروشگاهتان ترغیب کنند.

حتماً محصولاتتان را در سایت‌هایی مثل ترب و ایمالز هم قرار دهید. این مراجع قیمتی، بازدیدکنندگان زیادی دارند و می‌توانند کانال ورودی خوبی برای سایتتان باشند.

برای طراحی سایت فروشگاهی حتما باید برنامه نویسی بلد باشم؟

نه! 👌 برای طراحی سایت فروشگاهی لازم نیست حتماً برنامه‌نویسی بلد باشی. امروزه ابزارهایی وجود دارن که با کمترین دانش فنی می‌تونی یه فروشگاه آنلاین کامل راه بندازی. با استفاده از ورد پرس یا WIX

سایت فروشگاهی به فروش بیشتر کمک میکنه؟

بله، داشتن سایت فروشگاهی قطعا به فروش بیشتر کمک می‌کنه اگه درست طراحی و مدیریت بشه. سایت فروشگاهی مثل یه مغازه طلایی وسط اینترنت می‌مونه.
اگه درست بسازیش و براش وقت بذاری، مشتری‌ها خودشون میان دنبالت اونم بدون اینکه اجاره‌ی سنگین بدی!

قیمت سایت فروشگاهی در قزوین

در این مقاله، مراحل طراحی سایت فروشگاه آنلاین را در ۱۰ گام توضیح دادیم و از تعیین هدف و نیازمندی‌ها تا پشتیبانی و خدمات پس از فروش، هر مرحله‌ای را بررسی کردیم. این مراحل نه‌تنها به شما کمک می‌کنند تا یک وب‌سایت فروشگاهی موفق راه‌اندازی کنید، بلکه امکان پیشرفت و بهبود دائمی را هم فراهم می‌سازند. همچنین شما میتوانید با مراجعه به این لینک از قیمت و هزینه مورد نیاز برای ایجاد سایت فورشگاهی اختصاصی خودتون مطلع بشید.

سایت فروشگاهی

فرقی نمی‌کند در چه صنفی فعالیت می‌کنید، در بیشتر موارد، ساخت سایت فروشگاهی، یک ضرورت است که بقای کسب‌وکارتان را تضمین می‌کند.قبل از هرکاری، باید کسب‌وکار خودتان و بازار را به‌خوبی بشناسید. باید همۀ جوانب را بسنجید و فکرشده قدم بردارید.

به این مطلب امتیاز بدهید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه
اشتراک گذاری مطلب
سبد خرید
ورود / ثبت‌نام

حساب کاربری ندارید؟

در رایلینک، با اطمینان خرید کنید ...

رایلینک دارای مجوز اینماد از سازمان صنعت معدن تجارت ( صمت ) و همچنین مجوز ساماندهی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد  و تمامی پرداخت های شما در درگاه اینترنتی زرین پال انجام خواهد شد.